اهداف و مسئوليت ها
اهداف و مسئوليت ها
- توضیحات
- تاریخ ایجاد در 09 آبان 1400
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- بازدید: 1455
مهارت و كارآفريني پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند. کارآفرینی، مفهومی است که همواره همراه بشر بوده و به عنوان پدیده ای نوین، نقش موثری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا کرده، به طوری که در اقتصاد رقابتی و مبتنی بربازارامروز دارای نقش کلیدی است؛اما جامعه کنونی ما مملو ازجوانان تحصیل کردهای است که به جای کارآفرینی به دنبال کار هستند. شاید چرایی این اتفاق را باید در نداشتن مهارت این فارغ التحصیلان دانست.
از جمله سیاست های کلی اشتغال کشور ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید و کارافرینی با بهره گیری از نظام آموزشی کشور و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آینده می باشد. در راستای محقق شدن این سیاست ها یکی از اهداف تعیین شده در سند دانشگاه اسلامی تربیت متخصصین ماهر و کارآفرین از طریق توام کردن آموزش و مهارت با جلب همکاری بنگاه های اقتصادی می باشد. قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در آذر ماه سال 96 به منظور کمک به محقق شدن این هدف در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مراجع اجرایی سازی این قانون به منظور تسهیل دسترسی نیروی کار کشور به انواع آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و گسترش و توسعه دوره های آموزشی غیر رسمی مهارتی مشخص گردید.
دانشگاه آزاد اسلامی در کنار توجه به تحقیق و پژوهش، در سالهای اخیر توجه ویژه ای به مقوله مهارتآموزی داشته و نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در بهمن ماه 1399 به واحد های دانشگاهی ابلاغ گردید که در آن وظیفه مهارت آموزی را برعهده معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و دانشکده های مهارت و کارآفرینی گذاشته شده است.
دانشکده های مهارت و کارآفرینی به عنوان یکی از ارکان این نظام دارای دو مسئولیت قابل توجه می باشد:
آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی بلند مدت که شامل رشته های دانشگاهی مهارت محور می باشد و تحصیل در این رشته ها می تواند منجر به اخذ مدرک تحصیلی و حرفه ای گردد به طوری که شخص پس از اتمام دوران تحصیل بتواند یک حرفه ای را برای خود آغاز نماید. از جمله تفاوت های رشته های تحصیلی در این دانشکده ها تفاوت میزان دورس عملی و نظری می باشد که با توجه به مهارتی بودن رشته ها فقط 20 تا 60 درصد دروس به صورت نظری ارائه می گردد و 40 تا 80 درصد دروس به صورت آزمایشگاهی و 0 تا 30 درصد به صورت کار در عرصه یا آموزش همراه با تولید می باشد. به منظور توجه بیشتر به امر مهارت آموزی در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی برای تدریس حتی می توان از استادکاران صاحبنام استفاده کرد و الزامی به داشتن مدارک رسمی دانشگاهی برای تدریس دروس عملی وجود ندارد.
آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کوتاه مدت که شامل کلیه آموزش های خارج از نظام آموزشی مصوب وزارتین می باشد و منجر به اخذ گواهی های مهارت و صلاحیت شغلی می گردد و تشکیل مدارس عالی مهارتی موضوع محور (سلامت، ساخت و تولید، کسب وکارهای خانگی، مهارت های زندگی ومشاوره، نرم افزار و ...) در ذیل دانشکده به منظور برنامه ریزی دقیق و منظم برای برگزاری این دوره های صورت گرفته است. برگزاری دورههای کوتاهمدت حسب نیاز ارگانها، سازمانها و ادارات می باشد و محل برگزاری دورهها میتواند براساس نیاز سازمان طرف قرارداد در محل دانشکده، مدارس عالی مهارتی یا مکان مطلوب طرف قرارداد از جمله زندانها، مراکز بهزیستی، مدارس و ادارات باشد. در مدارس عالی مهارتی میتوان مهارت عملی دانشجویان را برحسب نیاز بازار کار تقویت کرد؛ البته موضوع صرفاً آموزش نیست؛ بلکه مدارس عالی علاوه بر آموزشهای مهارتی بهصورت تخصصی به رصد کسب وکارهای نوین پرداخته و مهارتآموزی و کارآفرینی را در افراد توسعه میبخشند.
علاوه بر دو مسئولیت فوق طرح پویش و گسترش فعالیت های کاربنیان از دیگر اهداف تاسیس دانشکده های مهارت و کارآفرینی می باشد. هدف از اجرای این طرح ارتقای کار آمادگی و توأمکردن آموزش تخصصی و مهارت حرفهای و ایجاد ارتباط و پیوند نظاممند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است .در این طرح دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی، اداری و تولیدی تفاهمنامه امضا خواهد کرد و دانشجویان متقاضی پس از کسب حداقل مهارت ها و توانایی هایی لازم برای کارآموزی جهت معرفی به ارگان یا نهاد مورد نظر گزینش می شوند و می توانند تا 8 واحد (هر واحد حداقل 120 ساعت) تحت عنوان کارآموزی پویشی در صنعت بگذرانند که بسته به قرارداد دانشکده یا دانشگاه با ارگان و نهاد مورد نظر می تواند همراه با پرداخت کمک هزینه تحصیلی از سمت ارگان یا نهاد مربوطه به دانشجو باشد که به حساب شهریه دانشجو واریز می شود. به عبارتی در این طرح فرصتی بینظیر برای اشتغال و تحصل همزمان دانشجو فراهم می شود و در نتیجه دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا میکند. ضمن اینکه گواهی دوره های گذرانده شده را نیز دریافت می کند که به عنوان سابقه کار برای شخص مطرح می باشد.